Tukiartikkeli
Kuntarekrys och Introns gränssnitt
Mellan Kuntarekry och Intron finns ett gränssnitt som hämtar de nya arbetstagarna som rekryterats via Kuntarekry direkt till Intron. Introduktionsplanen kan startas för dessa arbetstagare. Gränssnittet kan tas i bruk med en begäran som skickas till: tuki@fcgtalent.fi
Efter kontaktbegäran kontaktar vår kundtjänst dig för att definiera kundvisa specifikationer. Notera att ibruktagandet av gränssnittet alltid sker inom organisationen, inte inom enheten.
För att gränssnittet ska kunna transportera personerna som rekryterats till Intro i väntan på att introduktionen startas, bör kunden se till att följande ärenden blir omskötta:
1. I Intron finns teamstrukturen och förmännen har bjudits in som användare.
2. Förmännen bör finnas i organisationsträdet även i Kuntarekry.
3. Förmännens uppgifter (förnamn, efternamn och e-postadress) bör vara i samma format såväl i Kuntarekry som i Intro
4. I organisationen finns ett klart verksamhetssätt på hur rekryteringarna avslutas i Kuntarekry. Man kan välja bland kunderna vilken faktor som startar transporten av den rekryterande personen. Gränssnittet aktiveras när rekryteringsförslag görs på sökande A eller när fasen på sökande B ändras till fas “Anställd”. Ifall båda ovannämnda sätten att avsluta en rekrytering används i organisationen kan man välja alternativ C, båda.
Personerna flyttas över från Kuntarekry till Intron på följande sätt:
1. I rekryteringens fält "Rekryterande förman", finns den förmannen, som kommer att starta introduktionen för den nya förmannen
2. Om den rekryterande förmannen inte finns som användare i Intro, läggs hen till som användare i eget team
3. När man bland sökanden har valt arbetstagare som ska anställas:
- Rekryterinsförslag på arbetstagaren görs
- Fasen för personen som anställs ändras till fas "Anställd -OBS! Dessa åtgärder kan göras vid behov och i det skedet när ansökningstiden ännu pågår
4. När rekryteringsförslaget eller ändringen av fas har gjorts, aktiveras gränssnittet under följande natt. Den nya arbetstagaren som anställts syns inte i Intron direkt hos den rekryterande förmannen.
5. Följande morgon kan personen som antecknats som ”Rekryterande förman” i rekryteringsfältet se de nya arbetstagarna nere på framsidan av Intron, “Personer som inväntar introduktion”.
6. Förmannen kan starta introduktionen åt den nya arbetstagaren på tre olika sätt:
- Klicka på personens namn på listan. Ett fönster öppnas där behövliga val görs och där introduktionen startas
- Via funktionen Skapa en plan. Vid den första punkten väljs "Välj bland arbetstagare som rekryterats" och välj den nya arbetstagaren som önskas. Efter detta görs behövliga val och planen startas
- Leta fram med e-postadress ”Visa uppgifter” som skapats i utkastet. Uppgifter på personen som transporterats via gränssnittet finns färdigt i programmet.
Samasta kategoriasta
Introns språkval / Intron kielivalinta
Intron fungerar på svenska och finska.
Introns centralaste frågor
Introns centralaste frågor … • Jag har glömt mitt lösenord.
Egna team och att skapa ett team
Egna team och att skapa ett team … I avsnittet om egna team kan man hantera team som användaren hör…
Ansvarsområden
Ansvarsområden … I vyn med ansvarsområden kan man beskriva organisationens struktur på en…
Vilken roll ska användaren som jag bjuder in ha?
ROLLERNA … I teamvyn finns det fyra olika roller man kan välja mellan: Ägare, Introduktionsansvarig…
Starta introduktionen
Så här startar du introduktionen … 1. Tryck på Skapa en plan på framsidan … 2.
Att kvittera en uppgift
Uppgifter som du ansvarar för kan du markera som färdiga: 1.
Att avsluta introduktionen
Så här avslutar du introduktionen … • När introduktionsuppgifterna är utförda och kvitterade…
Inloggning och aktivering av kontot
Hur aktiverar jag mitt konto? Hur får jag en ny aktiveringslänk?
Skapa en plan och starta introduktionen
Skapa en plan och starta introduktionen … Att skapa en plan påbörjas på framsidan:
Att bjuda in teamdeltagare och hanteringen av teamdeltagare
Introduktionen är teamarbete och introduktionsansvaret delas mellan teamdeltagarna.