Tukiartikkeli

Vilken roll ska användaren som jag bjuder in ha?

ROLLERNA

I teamvyn finns det fyra olika roller man kan välja mellan: Ägare, Introduktionsansvarig, Introduktionsledare och Introducerare.

  1. Ägare
    Med ägarroll kan användaren bjuda in andra användare i sitt team, skapa introduktionsmallar åt teamet samt starta och avsluta introduktioner. Om det finns flera introducerare i teamet, ser ägaren alla introduktionsplaner som finns i teamet.
  2. Introduktionsansvarig
    Med rollen som introduktionsansvarig kan användaren starta introduktionsplanen, editera planen och avsluta introduktionen. Användaren ser endast introduktioner som denne startat själv, samt introduktioner som man är delaktig i. Den introduktionsansvariga kan bjuda in andra användare i sitt team och skapa introduktionsmallar åt teamet samt editera sådana delade mallar som man har editeringsrättigheter till.
  3. Introduktionsledare
    Som introduktionsledare kan användaren starta introduktionsplanen, editera planen och avsluta introduktionen. Användaren ser endast introduktioner som denne startat själv samt introduktioner som man är delaktig i. Introduktionsledaren kan bjuda in andra användare i teamet. Introduktionsledaren kan inte skapa, editera eller kopiera introduktionsmallar.
  4. Introducerare
    Som introducerare ansvarar personen för uppgifterna som angetts i introduktionsplanen. Användaren kan se hela planen med alla specificerade uppgifter i Intron som denne ansvarar för. Användaren har rätt att editera sådana uppgifter som har angetts i planen.

Dessutom kan användaren fungera i rollen Person som ska introduceras. Personen som har bjudits in är automatiskt den som ska introduceras. Personer som ska introduceras kan inte läggas till i avsnittet med Team, de bjuds in alltid via introduktionen.

Användaren kan ha endast en roll i ett team. Om användaren deltar i flera team, kan rollen vara olika i olika team, dvs i ett team är användaren ägare och i ett annat introducerare.

Användarens roll kan editeras när som helst i avsnittet Team.

  1. Ansvarsområdeskoordinator

I vyn med ansvarsområden kan användaren även anges rollen Ansvarsområdeskoordinator. Ansvarsområdesvyn syns endast åt administratörerna och ansvarsområdeskoordinatorerna. Ansvarsområdeskoordinator-rollen kan utnyttjas och tas ibruk i en organisation där ansvarsområdena har angetts i strukturen (dvs organisationsträdet).

Tanken är att administratörerna med ansvarsområdeskoordinator-rollen kan dela administrativa uppgifter åt ansvarsområdeskoordinatorerna på olika nivåer inom organisationen.

En eller flera ansvarsområdeskoordinatorer kan anges åt organisationens olika ansvarsområden.

  • Ansvarsområdet behöver inte ha en enda koordinator.
  • Koordinatorernas maximala mängd har inte begränsats.
  • För att utse en koordinator i organisationen behövs ett eller flera ansvarsområden.

Organisationens administratör eller den andra ansvarsområdeskoordinatorn kan utse ansvarsområdets koordinator. Ansvarsområdeskoordinatorn kan ändra koordinatorerna endast inom de ansvarsområden som de ansvarar för. Detta betyder att koordinatorn kan på basen av grenen i eget ansvarsområde hantera sin egen nivå, samt nivåer under den.

Hanteringen av koordinatorer sker inom hanteringen av ansvarsområde. Först väljs ansvarsområdet som ska editeras och via vilket den inloggade användaren kan editera det valda ansvarsområdets koordinatorer.

I bilden nedan läggs ansvarsområdeskoordinatorn till i organisationens gren för Grundutbildningen. För att kunna editera Grundutbildningen klickar man på pennan efter namnet.

body_images-3.png

I ansvarsområdets editeringsvy kan man lägga till Ansvarsområdeskoordinatorn genom att klicka på Lägg till Ansvarsområdeskoordinator. Koordinatorn kan väljas bland organisationens sådana användare som agerar minst som Ägare i något av organisationens team.

Efter det här ser man i ansvarsområdesvyn att ansvarsområdeskoordinatorer har utsetts inom Kulturtjänster och Grundutbildning.

Koordinatorn ser endast den del av organisationen som är eget område. I Hanteringen ser koordinatorn alla ansvarsområden som denne ansvarar för. Användaren kan editera alla ansvarsområden som hör till sin egen ansvarsområdesgren och även lägga till nya ansvarsområden samt radera sådana.

Även grenens översta nivåer syns, men endast i läsformat.

Om användaren har ansvarsområden i flera grenar, visas de alla.

  1. Ansvarsområdeskoordinatorns teamhantering

Koordinatorn kan hantera sitt eget ansvarsområde samt team som hör till hierarkin.

I teamhanteringen listas teamen som koordinatorn har rätt till enligt egen användarroll, men dessutom ansvarsområdenas team som denne koordinerar i den valda organisationen.

Koordinatorn kan hantera uppgifter som hänför sig till teamet (ansvarsområde, ID, namn) samt arkivera teamet.

Ansvarsområdeskoordinatorn kan hantera ansvarsområdets team men också dessas användare. Användarna hanteras på samma sätt som på listan med användare.

Koordinatorn kan också lägga till nya team. På basen av dessa kan denne välja något ansvarsområde som ingår i asvarsområdets hierarki på lägsta nivån.

Koordinatorn kan via teamhanteringen editera teamens användare inom sina ansvarsområden.

  • Användarnas uppgifter kan editeras (namn, e-post, tel.nr, ...)
  • Användare kan arkiveras
  • Användarnas roll kan editeras
  1. Ansvarsområdets koordinator hanterar ansvarsområdets användare

I användarvyn presenteras åt ansvarsområdeskoordinatorer användarnas lista på team som koordinatorn ansvarar för i ansvarsområdets hierarki.

Koordinatorn kan bjuda in nya användare i team som hör till. Rollerna som används är ägare, introduktionsansvarig och introducerare.

När koordinatorn öppnar en användare, kan följande funktioner användas vid resp. användare (om användaren hör till något team i ansvarsområdets hierarki):

  • Radering av profilbild
  • Editering av användarens uppgifter (namn, e-post, telefonnummer)
  • Lista på användarens team & roller (till den del de finns i ansvarsområdets hierarki)
  • Arkivering av användare i ett team (till den del som de har listats)
  • Att lägga till en användare i ett nytt team (endast sådana som finns i ansvarsområdets hierarki). Enligt rollerna som är i bruk när en ny användare läggs till).
  • Att ändra användarens roll i ett team (endast sådana som finns i ansvarsområdets hierarki).

När teamet har kopplats ihop med ett ansvarsområde, syns ansvarsområdet åt teamet samt eventuella mellannivåer i teamvyn efter teamet.

  1. Rapportering och hanteringen av introduktionsmallar hos ansvarsområdeskoordinatorn

Användaren kan dela introduktionsmallar och ta ut rapporter på sina ansvarsområden.